Arkistot kuukauden mukaan: tammikuu 2012

Aineksia LCHF-leivontaan

Raakasuklaata à la Gurmee.net

Raakasuklaata à la Gurmee.net

DN.se julkaisi lyhyen listan LCHF-leivontaan soveltuvista aineksista. Tässä samaa listaa suomeksi.

Kookosjauho ei ole sama asia kuin kookoshiutaleet, etkä voi valmistaa kookosjauhoja itse jauhamalla esim. kookoshiutaleita. Kookosjauhossa on paljon kuituja (61 %) ja tuote syntyy siitä mitä jää jäljelle kookospähkinästä kun tehdään kookosmaitoa. Itse voisin lisätä, että leivonnassa kookosjauho on jännä kaveri, se nimittäin imee itseensä valtavasti nestettä. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettet voi ainakaan ihan yksi yhteen korvata esim. vehnäjauhoja kookosjauholla. Lisäksi mainittakoon, että kookosjauhosta ei tietenkään saa samalla tavalla syntymään sitkoa kuin vehnäjauhoista, mikä on myös hyvä ottaa huomioon leivonnassa.

Manteli- ja hasselpähkinäjauhoja voi ostaa valmiiksi jauhettuna luontaistuotekaupoissa, mutta voit myös valmistaa jauhoja itse jauhamalla mantelia tai pähkinöitä. Löysin hyvän verkkokaupan mistä tilasin itse mantelijauhoa täysrasvaisena sekä ”normaalina” mantelijauhona huomattavasti edullisemmalla kilohinnalla kuin kaupan pikku pussit. Kookosravinto-sivustolta löydät niin mantelijauhot kuin muutkin herkut. (Toimittivat muuten nopeasti)

Sukrin, sötin ja sötrix ovat ainakin ruotsalaisissa resepteissä usein esiintyviä makeutusaineita. Nämä makeutusaineet on valmistettu erythritolista – sokerialkoholista jota on luotaisesti mm. päärynässä ja meloneissa. Sötrixistä on olemassa tomusokeriversio. Henkilökohtaisesti olen epäluuloinen tällaisten makeutusaineiden käytöstä, mutta vaihtoehtoja siis on.

Stevia on oma suosikkini makeutuksessa. Steviaa saadaan Stevia Rebaudiana -kasvista uuttamalla. Stevia on todella makeaa ja aluksi sen annostelun opettelu voikin olla haastavaa, on nimittäin vaikea uskoa miten pieni määrä sitä riittää makeuttamaan isojakin annoksia! Steviaa löytyy jauheena ja nestemäisenä. Löysin itse steviaa Punnitse ja säästä -liikkeestä, mutta kemikaliopuolelta, sillä Suomessa ei toistaiseksi ole saanut myydä steviaa elintarvikkeena. DN:n mukaan stevia on n. 200 kertaa makeampaa kuin sokeri. Tavallisella sokerilla on makeutuksen lisäksi mm. säilöviä sekä kosteutta sitovia ominaisuuksia joita makeutusaineilla ja stevialla puolestaanei ole.

Pofiber on perunakuitua ja sitä käytetään pääasiassa vuokien leivittämiseen. Pofiber turpoaa helposti. Tuotteen voi löytää gluteenittomalta hyllyltä kaupasta.

Fiberhusk on tuote jota DN:n lista ei mainitse, mutta tämä tuote löytyy myös gluteenittomalta hyllyltä kaupasta ja sitä käytetään gluteenittomassa leivonnassa. Itse olen käyttänyt tätä mantelileivän valmistuksessa. Fiberhuskia valmistetaan psylliumsiementen kuorista.

Muita näppäriä aineksia LCHF-leivontaan:

  • Kookoshiutaleet ja -chipsit
  • Kaakao: kaakaojauhe ja -nibsit, raakasuklaa tai tumma suklaa jonka kaakaopitoisuus on vähintään 70 %
  • Mantelit, hasselpähkinät, saksanpähkinät sekä muut pähkinät
  • Vaniljajauhe (kaupoista saa esim. bourbon vaniljajauhetta valmiina jauheena, tosi näppärää leivonnassa ja tulee huomattavasti halvemmaksi kuin vaniljatangot.)
  • Vaniljatangot (edelleen ihan ykkönen esim. pannacottan valmistuksessa!)
  • Kananmunat
  • Voi
  • Meijerituotteet: cream cheese, crème fraîche, smetana, vispikerma
  • Hedelmät (tosin näitä ei LCHF-ruokavaliossa juuri suositella, ainakaan suuria määriä tai usein): lime, sitruuna, passionhedelmä, tuoreet tai pakastetut marjat

(DN:n käyttämä lähde: Baka med LCHF)

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Västerbottenspaj – LCHF juustopiiras

Västerbottenspaj

Västerbottenspaj

Taas tulee ruokavinkkiä. Anna Hallénin keittokirjasta LCHF för kvinnor löytyy mm. tällainen piirasohje. Piiras on helppo ja nopea tehdä, varsinkin kun sen valmistuksessa hypätään pohjan tekemisen yli kokonaan. Maku ja koostumus on hieman sama kuin pannukakussa. Hyvää on ja piirakka toimii myös erinomaisesti esim. liharuuan lisukkeena.

Ohje löytyy Gurmee-blogista.

Avainsanat: , , , , ,

Liv D: Lapseni elää roskaruoalla

Liv D: Lapseni elää roskaruoalla

Liv D: Lapseni elää roskaruoalla

Huh huh.. Katsoin tänään Liv D dokumentin Lapseni elää roskaruoalla.

Perhe 1:

Isä, äiti, kolme lasta joista kolmas vasta pieni taapero. Tämä taapero, Cuba, juo 6 tölkkiä Coca Colaa päivässä ja elää pelkällä roskaruoalla vähintään 5 päivää viikossa. Kovin yllättävää, että lapsi ei saa nukutuksi.. Roskaruoan lisäksi perheellä on keittiössä herkkukaappi täynnä karkkia, keksejä ym. makeaa ja tähän kaappiin kaikilla lapsilla on tietysti vapaa pääsy! Perheen vanhemmat siis altistavat lapsensa pienestä saakka sydäntaudeille, diabetekselle ja syövälle. Tämän perheen taapero Cuba kuluttaa ohjelman mukaan 3200 kaloria päivässä – reilusti enemmän kuin tavallisen aikuisen miehen energian tarve on päivittäin.

Perhe 2:

Isä, äiti ja taapero. Taapero Michael kieltäytyy syömästä vanhempien valmistamaa ja tarjoamaa terveellistä ruokaa. Kun lapsi kieltäytyy terveellsestä ruoasta, vanhemmat poikkeavat läheisessä pikaruokapaikassa hakemassa pikaruokaa lapselle. Michael on siis keksinyt loistavan keinon saada juuri sitä ruokaa kuin haluaa ja 3000 kalorin edestä! Pojan pienenä sairastaman aivokalvontulehduksen vuoksi vanhemmat haluavat hemmotella lastaan tavallista enemmän.

Perhe 3:

3-vuotiaan Harleyn äiti ei ole koskaan valmistanut ruokaa pojalleen. Poika syö joka viikko 1 kg verran sokeria. Poika on hyperaktiivinen. Tuliko tämä yllätyksenä jollekulle? Harleyn teiniäiti on jo saanut yhden sydänkohtauksen, mutta uskoo sen johtuneen raskauden aiheuttamasta stressistä ja on täysin sokea oman ruokavalionsa aiheuttamille ongelmille. Äiti-Taylorille on suositeltu kunnon ruokavalion muutosta ja neiti itsekin myhäillen toteaa, että jos jatkaa samaa rataa, ei varmaan ole hengissä enää 10 vuoden päästä.

Yhteistä kaikille näille perheille oli minusta, että vanhemmat antoivat lasten ohjata ruokailua. Tuntuu myös aivan käsittämättömältä mitä määriä aikuiset syövät Britanniassa roskaruokaa, vielä käsittämättömämmältä, että sen enempää ajattelematta syöttävät samaa roskaa pienen pienille lapsilleen ja opettavat nämä junk food sukupolveksi suoraan kehdosta.

Dokumentti pyörii jonkin aikaa ruutu.fi:ssä, käy katsomassa.

 

Avainsanat: , ,

Lastenruoka voi aiheuttaa maksasyöpää

HBL: Barnmat kan ge levercancer

HBL: Barnmat kan ge levercancer

Näin uutisoi HBL viime vuoden puolella. Valitettavasti en ole aiemmin ehtinyt tätä uutista blogissa käsittelemään.

Semperin lastenruoasta oli löytynyt yhtä pahimmista tunnetuista syöpää aiheuttavista myrkyistä. Aine, jota ruoista oli löytynyt liian suurina pitoisuuksina oli aflatoxin ja tuotteet joista tätä ainetta löydettiin olivat Småfolk oaty stix. Surkuhupaisaa tässä oli mm. se, että purkkien kyljessä lukee suurella ”No junk” – eli ei mitään ylimääräistä ”paskaa”. Eipä.

Aflatoxin on on siis homemyrkky ja Semper olikin näppärästi ilmoittanut vetävänsä tuotteet markkinoilta koska ne saattoivat sisältää homeen jäänteitä. Mielenkiintoista miten tiedotusasiat voidaan hoitaa niin että yleisö jää kätevän tiedottomiksi todellisuudesta.

Semperin laatuvastaava oli kommentoinut asiaa, että ongelmaa ei ole koska aflatoxin-pitoisuudet olivat vain juuri ylittäneet raja-arvot. Haluaisitko sinä antaa lapsellesi ruokaa jonka myrkkypitoisuus on vain piirun verran yli sallittujen raja-arvojen?

Avainsanat: , , , ,

Pinaattiuunimunat

Pinaattiuunimunat

Pinaattiuunimunat

Tässä toinen aivan loistava aamupalavinkki LCHF-ruokavaliota noudattaville tai muuten vaan herkkusuille.

Gurmee-blogista löytyy helppo ohje näiden valmistukseen. Minusta tämä on aivan mieletön ja yksinkertainen keksintö! Uunimunat voi koota uunivuokiin aamulla todella nopeasti ja sitten ne paistuvat uunissa valmiiksi sillä aikaa kun käyt suihkussa ja hoidat muut aamutoimet. Jäljelle jää nautinnollinen ruokahetki aamulehden ja kahvikupposen kera.

 

Avainsanat: , , , , , , ,

LCHF-mysli

LCHF-mysli

LCHF-mysli

Pitkästä aikaa ehtii taas kirjoittelemaan tänne. Eiköhän aktiviteetti tästä taas kasva kunhan tämä uuden lapsiperheen arkikin lähtee paremmin luistamaan. Saimme siis marraskuussa perheelisäystä :)

Ajattelin aloittaa tämän vuoden ihanalla LCHF-myslin ohjeella, joka löytyi Anna Hallénin kirjasta LCHF för kvinnor (Bonnier Fakta). Mysli oli helppo ja nopea valmistaa ja maistui todella hyvältä aamupalana turkkilaisen jogurtin kera.

Ohje löytyy Gurmee-blogista.

 

Avainsanat: , , , , , , ,