Arkistot kuukauden mukaan: syyskuu 2011

HYKS:in ruokavaliosuositus raskausajan diabeteksen hoidossa

Sain käsiini HYKS:in ruokavalio-ohjeistuksen raskausajan diabeteksen hallintaan. Tämä ohjeistus tuntuu omalla ymmärrykselläni ravintomaailmasta täysin järjenvastaiselta. Mielenkiintoisesti Diabetekseen ei ole yhtä tarkkaa ohjeistusta samalla Käypä Hoito -sivustolla, vaan ohjeistuksessa mainitaan yleisesti ”Diabeetikoille suositellaan samanlaista ruokavaliota kuin koko väestölle: vähän kovaa ja kohtuullisesti pehmeitä rasvoja, runsaasti kuitua ja vähän suolaa.” Toki tästä artikkelista löytyy sitten linkit tarkempiin ohjeisiin. Nämä linkit tosin tuntuvat johtavan joko puutuville sivuille tai uusille sivuille jotka toimivat lähinnä uusina linkkiluetteloina.

No, joka tapauksessa. Ajattelin käydä tämän raskausajan diabeteksen ruokavalio-ohjeistuksen käsiksi. Ohjeessa todetaan heti johdannossa, että ”Raskausaikana on tärkeää pitää äidin verensokeri normaalina sekä painonnousu sopivana.” Kirjoittajat jatkavat ”Ruokavaliossa voi olla vähemmän hiilihydraatteja, mutta hiukan enemmän rasvaa ja proteiinia kuin muille diabeetikoille suositellaan”. Artikkelissa luetellaan kevyesti, mistä kaikesta hiilihydraatteja saadaan ja jatketaan ”Raskausdiabeetikon verensokeri nousee herkästi aamulla ja aamupalan jälkeen, tämän vuoksi aamupala on normaalia pienempi”. …Aha.. Eli sen sijaan, että katsottaisiin mitä suuhun pistetään (esim. ei hiilareita) niin pienennetään ruuan määrää. Mitä kirjoittajien mukaan sitten tulisi syödä?

HYKS:in ohjeistuksen mukaan sopivia ruokia ovat:

  • Leipä: mielellään täysjyvää ja vähintään 6 reilua viipaletta päivässä. Valkoista leipää ja leivonnaisia sentään tulisi heidänkin mielestään välttää.
  • Perunaa, tummaa riisiä ja pastaa sen sijaan suositellaan.
  • Marjat ja hedelmät ovat hyviä kuidunlähteitä joten niitäkin suositellaan, vaikka dokumentissakin todetaan, että ne sisältävät paljon fruktoosia ja glukoosia. 3 annosta hedelmiä suositellaan päivän mittaan.
  • Maitovalmisteista pitäisi valita rasvattomia tuotteita (kuinkas muuten) ja ne suositellaan jaettavaksi eri aterioille jottei verensokeri liikaa heilahtelisi.
  • Kasviksista neuvotaan, että niitä pitäisi syödä vähintään se tuttu puoli kiloa päivässä.
  • Sitten ylläri: kalasta, kanasta, lihasta, munasta, juustoista ja leikkeleistä sanotaan, että niistä pitäisi valita vähärasvaisia (ei mikään yllätys) ja vähäsuolaisia laatuja. Ylläri tulee siinä, että nämä kaikki ruoat nähdään muun ruoan lisukkeina ja todetaan, että niitä pitäisi syödä vain kohtuullisia annoksia.
  • Rasvoista 40-60 % pitäisi tulla margariinista sekä kasviöljystä tai juoksevasta margariinista.  Myös kala mainitaan tässä – 2 kertaa viikossa niin, että saadaan välttämättömät rasvahapot. Kirjoittajien mukaan liika eläinrasva ja rasvaiset elintarvikkeet huonontavat rasvan laatua, nostavat painoa ja heikentävät sokeriaineenvaihduntaa. Vanha tuttu tarina siis.
  • Janojuomaksi suositellaan vettä, vähäsuolaista kivennäisvettä tai sokeroimatonta teetä. Täysmehuja ja sokerillisia virvoitusjuomia ei suositella, mutta jos virvoitusjuomia kulutetaan, tulisi juoda aspartaamilla, asesulfaamilla tai sukraloosilla makeutettuja light-juomia. Sinne vaan lisäaineet ja hermostomyrkyt sikiölle terveisiksi!
  • Sokeria, siirappia ja hunajaa saisi käyttää kohtuullisesti – pieninä määrinä. Herkutteluun sopii kirjoittajien mielestä päivittäinen, vähäsokerinen jälkiruoka kuten pulla, pullapohjainen marjapiirakka tai vaikka vähän karkkia.
  • Makeutusaineista todetaan vielä erikseen, että aspartaami ja asesulfaami ovat sopivia juomiin. Sakariinia ja syklamaattia sentään ei suositella raskausaikana. Tavallisille diabeetikoille nekin siis kai ok?
Käytännössä HYKS:in suositukset siis ovat: älä syö rasvoja ja proteiinia, ahda kurkkuusi sen sijaan hiilareita. Ainoat kohdat joissa voin suoraan olla samaa mieltä ohjeistuksen kanssa ovat: 0,5 kg kasviksia päivässä (vähintään!) sekä vesi janojuomana. Millä ihmeellä normaali ihminen ahtaa itseensä 6 siivua leipää päivässä ja saa silti päivittäisiin kaloreihinsa mahtumaan jotain oikeaakin ruokaa?
Margariini
Margariinista en voi tarpeeksi vaahdota, mutta sanottakoon tässä nyt tiivistelmän nimissä, että se sopii mielestäni lähinnä kenkälankiksi ja kierrän margariinit sekä juoksevat margariinivalmisteet ruokahyllyillä kaukaa. On mielenkiintoista miten avoimesti sokereihin tunnutaan ohjeistuksessa suhtauduttavan, verrattuna esimerkiksi kananmunaan sekä lihatuotteisiin.
Aspartaami
Vielä enemmän huolestuttaa se, että Suomessa edelleenkin suositellaan mm. aspartaamia sokerin sijaan raskaana oleville naisille. Aspartaami muuttuu elimistössämme metanoliksi, joka on myrkyllinen aine jo pieninä annoksina. Aspartaami aiheuttaa pitkän listan oireita (toistaiseksi niitä on kirjattu vähän päälle 90). Oireisiin lukeutuvat mm. kooma, aivokasvaimet ja kuolema. Suurin osa oireista on hermostollisia, sillä aspartaami tuhoaa hermostoa. Tässä vielä joitain esimerkkejä aspartaamin aiheuttamista vaivoista:

Päänsäryt, migreeni, huimaus, pahoinovinti, tunnottomuus, painonnousu, ihottumat, masennus, väsymys, ärtyneisyys, unettomuus, näköongelmat, kuulo-ongelmat, hengitysvaikeudet, ahdistuskohtaukset, muistinmenetys, sydänkohtaukset, lihaskouristukset, takykardia, sydämentykytykset,  “puuroutuva” puhe, makuaistin menetys, tinnitus, pyörrytys, nivelkivut.

Mutta raskaana olevillehan tuo on ihan ok aine, kun kerran eivät sitten syö sokeria. Yksi ”parhaita” ominaisuuksia aspartaamissa on, että se lisää makeanhimoa ja aiheuttaa riippuvuutta. Aspartaamin metanoli muuttuu jo yli 30 asteessa karsinogeeniksi, formaldehydiksi. Tämä on voimakas myrkky, joka jo pieninä määrinä voi aiheuttaa geneettisiä ja immuunijärjestelmän vaurioita. Formaldehydi puolestaan muuttuu muurahaishapoksi, joka aiheuttaa verisuonten laajentumista ja estää kudosten hapensaantia.

Etenkin kun diabeetikot pyrkivät välttämään sokeria ja muita hiilihydraatteja, voi nautitun aspartaamin määrä kohota pilviin. Ristiriitaista onkin, että myös aspartaamin tiedetään aiheuttavan diabetesta. Äidin nauttima aspartaami hedelmöityksen ja raskauden aikana voi aiheuttaa lapselle synnytysvaurioita. Myrkky siirtyy lapsen myös imetyksen välityksellä. Aspartaamin haittavaikutukset korostuvatkin juuri lapsilla, jotka eivät kykene aikuisten tahtiin poistamaan myrkyllisiä aineosia. Lapsilla tällä aspartaamin liikasaannilla on suurta merkitystä koulumenestykseen, sillä aspartaami vaikuttaa erityisesti siihen aivojen osaan jossa oppiminen tapahtuu. Aspartaamilla on myös vakavia vaikutuksia näköön sekä MS-taudin kehittymisen.

Lisää aspartaamista, sekä tarkempia lähdetietoja ylläolevaan löytyy osoitteessa gurmee.net.

Tärkkelys
Tärkkelys korostuu suosituksissa myös. Perunaa, riisiä, pastaa tulisi syödä. Mihin unohtui alussa mainittu lause ”Raskausaikana on tärkeää pitää äidin verensokeri normaalina”? Tärkkelys ei oman ymmärrykseni mukaan ole verensokerin normaalitasoa ylläpitävä aine.

Fruktoosi ja glukoosi
Hedelmiä – luonnon omaa karkkia suositellaan nautittavaksi 3 annosta päivässä! Hedelmät sisältävät glukoosia ja fruktoosia, kuten kirjoittajat itsekin mainitsevat. Jättivät kuitenkin mainitsematta, että nämä kaksi sokerin muotoa ovat erityisen hankalia verensokerin ja insuliiniaineenvaihdunnan kannalta.

Light
Maitotuotteista ja juustoista tulisi valita vähärasvaisia variantteja. Poistetaan siis ruuasta loputkin täyttävät ainekset (rasva) ja korvataan se jollakin teollisuuden tuottamalla keinotekoisella täyteaineella ja jätetään jäljelle hiilarit.

Ihmettelen vaan näitä ravintosuosituksia katsellessani, että miten meidän maassamme ei useampi äiti joudu raskausajandiabeteksensa kanssa insuliinihoitoon. Tämä ruokavaliosuositus ei nimittäin ainakaan omissa silmissäni erityisesti auta pitämään verensokeria tasaisena tai alhaalla. Päin vastoin siinä neuvotaan kuluttamaan viljaa, tärkkelystä, sokereita, makeutusaineita – mutta juu, kohtuudella. Aika kevyillä kantimilla ja ravinneköyhää (=teollisesti pitkälle muokattua moskaa) tuo ruokavalio tuntuisi olevan, kasviksia lukuunottamatta. Ohjeistuksen mukaan n. 50 E% olisi hiilihydraattien osuus päivän ruuista. Hirveä määrä minun mielestäni.

Raskausajasta, lasten ruokavaliosta ja ketogeenisestä ruokavaliosta kiinnostuneille: kannattaa katsoa Andreas Eenfeldtin tekemä haastattelu Jay Wortmanin (MD) kanssa. Noin 3:55 kohdalla Wortman kertoo perheestään ja lapsistaan jotka kaikki syövät samaa ketogeenistä ruokavaliota. Uskon henkilökohtaisesti, että LCHF olisi raskausajan diabeteksenkin kohdalla parempi vaihtoehto kuin nuo yllä olevat HYKS:in suositukset.

Mainokset
Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Erilaisen ruokavalion haasteista

Jännä artikkeli osui silmään Dagens Svenskbladetissa. Otsikko kuuluu kutakuinkin näin: LCHF-ruokavalio kasvattaa äärimmäisen reaktion riskiä kritiikkiin LCHF-ruokavaliota kohtaan. Artikkeli on julkaistu 31.8.2011.

Ruotsissa eräs radio-ohjelma (Ekot) oli löytänyt todisteita (tai näin ainakin väitetään) siitä, että LCHF-ruokavalio on eri organisaatioiden lobbauksen tulosta. LCHF-ruokavalion puolestapuhujat viittaavat mielellään tutkimuksiin ja tutkimusten uskottavuuteen. Ekot-ohjelman mielestä nämä puolestapuhujat eivät kuitenkaan näe metsää puilta.

Radio-ohjelma oli mm. paljastanut amerikkalaisen National Cattlemens Associationin olevan yksi tutkimusten rahoittajista, joihin LCHF-ruokavalion puolestapuhujat ovat viitanneet. Tämä ohjelma oli herättänyt valtavan reaktion kuulijoissa. Tuhannet tuohtuneet ”entiset läskit” (kuten kirjoittaja asian ilmaisi) olivat suuttuneet ja meilanneet toimitukseen kertoen, että dieeti kyllä toimii jne.

Tämä oli tavallaan ihan turha artikkeli, vailla mitään erityistä uutisarvoa, mutta  yksi asia siitä jäi mieleen. Erilaiset ruokavaliot ovat nykyään median ryöpytyksessä ja ne saavat erinäisiä määriä kannattajia. Osa kannattajista on fanaattisempia kuin toiset. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei mitään ruokavaliota, kuten ei uskontoakaan, kannata tuputtaa toisille. Se mitä voi tehdä, on vastata kun toinen kiinnostuu.

Esimerkiksi, jos ystäväni huomaavat minun ihostani tai olemuksestani, että voin hyvin ja alkavat kyselemään, vastaan mielelläni ja kerron ruokatottumuksistani. Minusta on kuitenkin tärkeää, että kiinnostus kasvaa muissa itsessään ja pyrin sitten tarjoamaan tietoa sopivassa muodossa. Toivon tämän blogin toimivan ihmisille hyvänä tiedonlähteenä LCHF-ruokavaliosta ja aion jakaa artikkeleita puolesta ja vastaan. Yksipuolinen informaatio ei ole mikään arvo itsessään – asioita pitää voida ja uskaltaa kritisoida.

Mistähän johtuu, että me niin helposti kannatamme asioita (jalkapallo, uskonto, ruokavaliot, seksuaalinen suuntautuminen jne, lista on loputon) niin kovin fanaattisesti?

 

Avainsanat: , , , ,

Kostdoktorn Andreas Eenfeldt Ancestral Health Symposiumissa

Andreas Eefeldt esiintyi hiljattain Ancestral Health Symposiumissa (AHS). Eenfeldt on vihdoin ehtinyt editoimaan puheestaan n. 45 min pituisen videon YouTubeen. Video on ehdottomasti katsomisen arvoinen. Andreas Eenfeldt on kirjoittanut kirjan Matrevolution, Ruokavallankumous suomeksi, joka on ollut kirjojen myyntitilastojen kärjessä jo pitkään Ruotsissa.

Eenfeldt kirjoittaa supersuosittua blogia Kostdoktorn ruotsiksi sekä samasta aiheesta englanniksi blogissa Diet Doctor.

Avainsanat: , , , , ,

Ravintola-annoksissa vaanivat vaarat

Kana-caesar

Kana-caesar

Olin viime viikonloppuna Lahdessa vierailemassa ja lauantaina poikkesimme Santa Fé:ssa lounaalla. Hetken listaa tutkiskeltuani totesin, että ruokavalion kannalta ainoat vaihtoehdot löytyivät salaattilistalta ja nekin pienin muutoksin. Päädyin valitsemaan kana-caesarin – miten pieleen se nyt voisi mennä? Pyysin vaihtamaan krutongit pähkinöihin ja ajattelin selvinneeni tilauksesta kunnialla. Toisin kävi.

Pähkinät oli kuorrutettu jollakin mausteseoksella ja voisin vaikka vannoa, että tuollaisesta bbq-tyyppisestä mausteesta puolet on sokeria tai sokerinkaltaisia aineita. Salaatinkastike ei tietenkään ollut itsetehtyä ja kun näin sen lautasen reunalla, mietin vain juuri näkemääni sokeridokumenttia, missä kerrottiin kaupan salaatinkastikkeiden sisältävän puolet sokeria. Tuo saamani kastike oli juuri niin teollisen näköistä, etten ihmettelisi yhtään vaikka siitäkin olisi vastaava osuus sokereita. Ainakin se oli erillisessä kupissa joten sain itse tehdä valinnan paljonko salaatinkastiketta kulutan.

Myös kana oli kuorrutettu jollakin mausteseoksella, joka melko suurella todennäköisyydellä sisälsi vähintään sokeria, todennäköisesti vähän kaikkea muutakin mitä en suuhuni haluaisi laittaa.

Päätin kuitenkin olla murehtimatta ja nauttia salaatista, joka sinänsä kyllä maistui ihan hyvälle. Jatkossa pitää vaan muistaa taas, että jos haluaa pitää ruokavalionsa ”puhtaana” niin ravintoloissa saa olla melko tarkkana sen suhteen, mitä ruokalistan rivien väliin on piilotettu.

Avainsanat: , , , , ,