SvD: Vanhukset kärsivät usein D-vitamiinin puutteesta

Päivän otsikoissa SvD:llä oli seuraava kiinnostava artikkeli: ”Äldre har ofta brist på D-vitamin” eli suomeksi suurinpiirtein ”Vanhukset kärsivät usein D-vitamiinin puutteesta”.

D-vitamiinistahan on kirjoitettu viime aikoina paljon. Tämäkin artikkeli seuraa samoja viivoja kuin aiemminkin lukemani artikkelit aiheesta.

SvD:n mukaan moni ruokaohjeistus muuttuu kun ihminen vanhenee, mutta yksi ohjeista on erityisen tärkeä – D-vitamiinia on nautittava tarpeeksi. Lehden mukaan on hyvin todennäköistä, että pohjoismaissa nostetaan D-vitamiinin saantisuosituksia huomattavasti ensi vuonna.

Vielä aiemmin D-vitamiini oli melko vähän huomioitu osa vitamiinicocktailia, mutta viime aikoina se on noussut otsikoihin rytäkällä. Sen on eri tutkimuksissa todettu estävän vaivoja kuten osteoporoosi, lihasten kuihtuminen, diabetes, ylipaino, sydänsairaudet, syöpä, infektiot, autoimmuunitaudit, dementia ja masennus muiden muassa.

Meidän korkeusasteillamme ihmiset kärsivät D-vitamiinin puutoksesta hälyttävän usein. Emme saa D-vitamiinia auringosta ja kesäisinkin vietämme nykyään paljon aikaa sisätiloissa. Tummaihoisilla D-vitamiinia muodostuu vaaleaihoisia hitaammin auringossa joten heillä on myös entistä suurempi vaara puutostilaan.

SvD:n haastatteleman Elisabeth Rothenbergin mukaan monia muita vitamiineja voi saada riittävästi monipuolisesta ruokavaliosta, mutta että vanhusten erityisesti pitäisi syödä D-vitamiinilisää.

USA:ssa ja Kanadassa on lehden mukaan jo nostettu D-vitamiinin saantisuosituksia kaksinkertaiseksi pohjoismaiden suosituksiin nähden ja silti asiantuntijat olivat kritisoineet uusia suosituksia äärimmäisen varovaisiksi lehden mukaan.

D-vitamiinilla on tärkeä rooli luuston hyvinvoinnin suhteen. Vanhuksilla kyky tuottaa D-vitamiinia auringossa laskee merkittävästi ihon vanhentuessa. 65-vuotiailla tämä on pudonnut jo 3/4. D-vitamiinilisän lisäksi Rothenberg suosittelee proteiinipitoisten ruokien syömistä jotta lihaksisto pysyisi kunnossa. Myös lihasten kyky hyödyntää ravinnosta saatavaa proteiinia laskee iän myötä, joten sitä pitäisi nauttia vanhemmiten enemmän.

Vielä mielenkiintoinen otos vanhusten terveellisestä BMI:stä. Lehden mukaan terveysennusteesi on huomattavasti parempi vanhuksena jos BMI:si on jossain 25 ja 3o välillä. Keski-iässä optimaalinen väli on 20 ja 25 välillä. Vanhemmiten ei siis ole ihan niin justiinsa onko viimeisen päälle timmi kroppa, mutta ravinnon laadusta pitäisi aina huolehtia.

Lue alkuperäinen ja kokonainen artikkeli SvD:n kotisivuilla. (ruotsiksi)

 

 

Mainokset
Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: